Wednesday 16 February 2011

FAKTA atau AUTA BERDIET

HYE u olls..

Hari ini cik zue nk cerita skit pasal bab2 diet...Maybe before2 ni ramai bloggers da post entry pasal ni..tp xkesahla, cik zue nk post jgk entry pasal FAKTA atau AUTA BERDIET ni sbb skang nih cik zue tgh diet ye kwn2...ahaha...sape2 yg tgh berdiet tuh,meh baca sama2 entry nih. topik ni dicedok ckit dr majalah2 tetapi dipendekkan dan dipasarkan bahasa-nya supaya xskema sgt nmpk mcm btol2 copy&paste.cik zue berusaha nk kurangkan berat bdn sbb xnak boypren lari carik awek hot.. hahahah...*to ancip bf, saya perli awak ni..


1. Makan lewat melebihi jam 8 mlm buat badan lebih gemuk.
    Salah : waktu tidak pengaruh seseorang itu gemuk atau kurus. Siang atau mlm kite mkn,kalori yg terlebih akn   disimpan dlm tubuh kita sbg lemak. Jadi,wlaupon mkn jam 8 mlm then tido pd jam 12 mlm, kalori mknan td juga akn habes,sesuai dgn apa aktiviti kita lakukan before tido. TETAPI, klo kita mkn pd jam 5 ptg dan tros tidor, kalori yg masok dlm tubuh td akn terkumpul sbb xda aktiviti kita buat..
p/s : lega hati dgr..sbb sy mmg kuat mkn mlm klo xdek mood..


2. Tidak makan atau makan sedikit shj.
    Salah : tidak makan akn membuatkan kita kekurangan kalori dan gizi yg penting
    Fakta : mengurangkan mkn atau tidak makan membuatkan kita lapar dan seterusnya buat kita rasa nk menguyah je ape2 jajan,cekedis & mknan ringan lain. Jadi,yg sebenarnya klo kita xmkn atau mkn sedikit shj lbih cenderung dan berisiko utk lebih gemuk.
p/s : ceh..slama ni cik zue kurangkan mkn atau xmkn patotla xdek pape perubahan.


3. Susu menggemukkan
    Benar : jika susu yg kita minum merupakan susu tinggi lemak dan berkalori, mmg boleh menggemukkan. TETAPI, jika kita amalkan minum susu rendah lemak atau langsung xdek lemak, ia masih mempunyai gizi dan jgn takot untuk minum susu walaupon anda berusaha untuk mengurangkan berat badan.
p/s : cik zue mmg xsuke minum susu..nk muntah rase..hee~


4. Kopi bantu kurangkan berat badan
    Benar : kopi mengandungi kafein yg menggalakkan pengeluaran lemak dgn cara pembakaran lemak oleh otot2. TETAPI, mengambil kopi untuk kepentingan penurunan berat bdn adalah satu kesalahan. Ini kerana kopi mengandungi sejumlah gula yg turut masuk dlm bdn. Malah, pengambilan gula lebih dr 2 gelas sehari dpt meningkatkan kesan sampingan spt saket kepala.
p/s : suke kopi kampung pure.


5. Bersarapan tambah berat badan
    Salah : sarapan merupakan waktu mkn yg tdk boleh diabaikan. Jika kita xsarapan,kadar gula darah akn turun dan menyebabkan anda sukar untuk beri tumpuan, lemah, dan sensitif. Malah,ia akan membuatkan kita lagi rasa lapar pada waktu tgh hari dan menyebabkan kita nk mkn banyak2.
p/s : aishh...patotla saya ni sket2 sensitip..sbb mmg sgt2 jarang nk sarapan..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...